Khamis, 5 Julai 2018

Edisi Piala Dunia 2018 Russia

Assalamualaikum dan salam sejahtera....


Setelah melalui beberapa tahun ,bulan dan hari, bahang road to final World Cup 2018 makin terasa. Russia adalah sebagai tuan rumah Piala Dunia untuk edisi kali ini.



                                                          Piala Dunia 2018 di Russia
                               


Daripada 32 pasukan yang layak bermain di peringkat kumpulan di  Russia hanya 8 pasukan sahaja yang telah melayakkan diri ke suku akhir setelah beberapa keputusan mengejutkan dalam edisi Piala Dunia  kali ini. Bekas juara piala dunia edisi 2014 iaitu Jerman terpaksa pulang awal akibat tewas mengejut pada pasukan lain dalam saingan kumpulan. begitu juga degan portugal dan argentina iaitu nama-nama besar dalam ranking FIFA Dunia terpaksa pulang selepas kalah dalam saingan peringkat 16 pasukan. Belanda dan Italy pula lansung tidak layak ke Russia dalam edisi kali ini. Banyak sekali keputusan mengejut di luar jangkaan peminat dunia di pamirkan terutama Russia sebagai tuan rumah setakat ini terus mara sehingga kini di peringkat suku akhir. 







Apapun kita tunggu pada perlawanan seterusnya. Manakah pasukan yang akan mara sehingaa ke Akhir. dan siapa pula pemenang Piala dunia disi 2018 Russia. Moga Piala Dunia edisi 2018 sentiasa menghiburkan dengan semangat kesukanan.

Berikut adalah pasukan-pasukan yang pernah menjuarai Piala Dunia dari mula kejohanan ini dilangsungkan bermula dari tahun 1930 hingga sekarang. Kejohanan berprestij ini dilangsungkan hanya empat tahun sekali. Setakat ini Brazil adalah negara yang paling banyak memenangi Piala Dunia sebanyak 5 kali..


0 ulasan:

Catat Ulasan

Bersantai di Langkawi

Assalamualaikum dan salam sejahtera... Bertemu lagi kita pada entri kali ni. Harap semuanya sihat seperti biasa. kebetulan saya masih la...