Ahad, 8 Julai 2018

"Check Engine" menyala.....

Assalamualaikum dan salam sejahtertera...




Antara lampu amaran pada papan pemuka. bergantung pada kenderaan anda


Ramai kita di luar sana yang memandu tanpa menghiraukan lampu amaran check engine yang menyala. Mungkin sesetengah individu tidak perasan atau pun saja buat- buat tak tahu. mungkin juga tak tahu langsung apa itu 'Check engine" atau menganggap itu adalah pernyalaan biasa. Tetapi perlu diingatkan bahawa kita perlu ambil perhatian pada lampu amaran Check engine ni. Terdapat banyak persoalan mengenai amaran check engine ni. puncanya kadang- kadang tidak dapat dikenal pasti dengan hanya meneka tentang masalah tertentu sahaja pada kenderaan kita. Kadang- kadang masalah ini datang berkait-kait antara satu sama lain dan telah dikesan oleh sistem pengoperasian. kemudian dihantar ke paparan meter oleh unit "kotak komputer" dalam kereta yang merupakan fungsi utama bagi menjalankan sistem pada kereta anda. Masalah tersebut mungkin berkaitan dengan mekanikal, masalah teknikal perisian pada kereta anda dan sebagainya. Kebanyakan masalah ini berpunca dari kompenen sensor yang telah rosak atau mengalami gangguan. Penting untuk kita tahu kod- kod "error" yang dipaparkan pada papan pemuka dalam kereta anda bagi mengelak masalah lebih serius berlaku pada kenderaan anda.















Bila lampu Check engine menyala maka segeralah ke servis atau bengkel. Lakukan pemeriksaan diagnosis melalui alat "Code Reader". Ia akan membantu mengesan permasalah yang terjadi pada kereta anda dan memaparkan kod- kod error. Seeloknya Reset terlebih dahulu kotak komputer anda dengan memutuskan sambungan bateri dan kemudiannya menyambung semula. Kesan permasalahan yang terpapar pada alat code reader dan perbaiki masalah mekanikal pada kompenen kereta anda. Kompenen yang rosak segeralah di ganti bagi mengelak masalah yang lebih serius serta kadang- kadang boleh mengaitkan permasalahan pada kompenen lain.
Diharap entri ini dapat membantu anda. sampai berjumpa lagi di lain entri.....
Terima Kasih..



Antara unit kotak Komputer pada kereta ( dianggap otak pada sistem kereta)









0 ulasan:

Catat Ulasan

Bersantai di Langkawi

Assalamualaikum dan salam sejahtera... Bertemu lagi kita pada entri kali ni. Harap semuanya sihat seperti biasa. kebetulan saya masih la...