Jumaat, 6 Julai 2018

Saya peminat Jam Tangan G-shock...

Assalamualaikum dan Salam sejahtera...

kali ini saya ingin membicarakan salah satu hobi atau kegemaran saya iaitu mengenai jam tangan jenama G-Shock. Entah kenapa saya amat meminati jam jenama ini. Mungkin kerana ketahanan jam tangan tersebut membuat saya rasa tertarik dengan beberapa koleksi jam tangan ini. Oleh itu tidak hairanlah mengapa peminat di luar sana sanggup menghabiskan ribuan serta puluhan ribu ringgit untuk mendapatkan beberapa koleksi jam tangan G-Shock limited edition keluaran Casio ini.



Kikuo Ibe


Sejarah terciptanya jam tangan Casio G-Shock ini agak unik. Ia dicipta ketika jam tangan secara amnya di anggap sebagai instrumen yang senang pecah dan calar. Ia bermula dari impian seorang jurutera muda Jepun yang mahu mewujudkan jam tangan yang tidak mudah pecah dan tahan lasak walaupun terjatuh pada ketinggian yang tinggi. Jurutera tersebut adalah pencipta asal Casio itu sendiri yang bernama Kikuo Ibe, Ketua reka bentuk jam tangan Casio ketika itu. Pasukan asal projek yang sukar ini di tubuhkan pada tahun 1981 dengan hanya tiga orang ahli sahaja. Mereka pada mulanya menyasarkan konsep "Triple Ten" di mana jam tangan yang menpunyai 10 meter rintangan kejutan ketika jatuh, rintangan tekanan air 10 bar dan jangka hayat bateri selama 10 tahun.


Keluaran G-Shock yang pertama pada tahun 1983.
model DW5000. kini di kelurkan semula edisi ke 35tahun.

Namun semakin hari banyak evolusi dan model- model G-Shock telah dicipta hasil kejayaan dari 3 orang tersebut. Selepas lebih dari 200 prototaip eksperimen yang telah dihasilkan serta beberapa kehendak dan permintaan tercapai maka G-Shock model pertama dilancarkan pada tahun 1983 iaitu model G-Shock DW5000. G-Shock telah merintis jalan evolusi pada sesetenagh jenama jam lain serta hingga kini masih mengekalkan beberapa struktur asas G-Shock itu sendiri dari bahan getah.



Ulang tahun ke 35 G-Shock 


antara keluaran 35 tahun limited edition model G-Shock.
Frogman GWF-D1035B-1JR yang hampir mencecah harga puluhan ribu ringgit.


Kini G-Shock telah melepasi ulang tahun ke 35 pada tahun 2018 dan semakin bersemangat mencipta beberapa model sempena ulang tahun ke 35 jenama jam tersebut. dan kini ianya masih menjadi pilihan ramai peminat jam di Malaysia dan di seluruh dunia. Saya sendiri telah memiliki beberapa model jam tangan G-Shock dari tahun 2011 lagi. Sehingga kini ia masih bertahan dengan baik. dan apabila saya menyertai beberapa kumpulan di facebook rupanya ramai di luar sana yang telah mengubah suai jam mereka dari segi dalaman, warna, tali, serta lain-lain yang menjadikan jam tangan mereka lain dari yang lain serta unik dan menarik.

antara koleksi G-Shock saya model Frogman GWF-D1000NV- 2JF 


antara koleksi G-Shock saya. model Rangeman GW 9400 NV- NCF


antara pilihan tambahan barang-barang G-Shock yang dijual secara online


Model G-Shock terbaru 2018.  Rangeman GPW1000 yang ditambah dengan ciri- ciri baru seperti gps dan teknologi baru.



Itulah sedikit sebanyak info yang saya kongsikan untuk anda tentang Jam tangan jenama G-Shock ini.
terima kasih.....

0 ulasan:

Catat Ulasan

Bersantai di Langkawi

Assalamualaikum dan salam sejahtera... Bertemu lagi kita pada entri kali ni. Harap semuanya sihat seperti biasa. kebetulan saya masih la...